Thursday, May 04, 2006

Hidup 'Zero' Alasan


Sinopsis

Hidup ‘Zero’ Alasan mampu membantu individu lain dalam menghadapi masalah dan cabaran hidup. Buku ini menggunakan dialog santai sesuai dengan kehendak remaja kini.

Motivasikan diri anda bersama rakan taulan dengan menggunakan perumpamaan. Itulah Motivasi Melalui Perumpamaan (MMP).
Buku ini istimewa bagi anda. Ia bukan sahaja sesuai untuk para remaja di sekolah menengah dan belia di peringkat universiti, tetapi ia juga boleh menjadi panduan kepada penggerak remaja, guru dan ibu bapa. Ia menggunakan dialog santai remaja bagi menyelami psikologi yang tersembunyi di sebaliknya. Penerangan bagaimana menggunakan MMP dijelaskan dengan bahasa yang mudah dan ringkas.

Bagaimana anda mampu memaksimumkan penggunaan buku ini?

1. Jika anda adalah remaja, buku ini sememangnya ditulis anda. Judul buku ini sendiri menekankan anda sebagai pembaca yang pasti memperoleh kesan banyak daripadanya.

2. Banyak bab dalam buku ini menjelaskan beberapa cabaran yang akan dilalui dalam dunia seorang pelajar. Jika anda adalah remaja dan anda juga pelajar, nampaknya anda sudah tidak silap lagi. Buku ini ditulis hasil kajian dan pemerhatian kepada golongan remaja dan pelajar daripada sekolah-sekolah seluruh Malaysia.

3. Jika anda anda adalah pemimpin pelajar, buku ini lebih penting. Mengapa? Kerana sebagai seorang pemimpin, anda tentu menghadapi cabaran memotivasikan rakan taulan anda. Di dalam buku ini, anda diajar dan ditunjukkan cara menggunakan perumpamaan sebagai asas motivasi ini.

4. Jika anda adalah guru, ibu bapa ataupun penggerak remaja, buku ini perlu menjadi rujukan dan panduan dalam memahami psikologi remaja dan bagaimana bersama dengan mereka dalam kehidupan seharian. Pendekatan MMP adalah lembut dan sesuai bagi pelbagai golongan remaja yang anda kenali.

5. Jika anda bukan salah satu daripada individu di atas, buku ini masih sesuai dibaca. Mengapa? Ia mengajar anda berfikir menggunakan potensi yang sedia ada dalam diri anda. Dengan membaca dan cuba melihat kepada pola pemikiran MMP ini, anda bukan sahaja mampu memaksimumkan potensi akal anda, malah ia akan membina disipilin berfikir yang lebih kemas bagi memotivasikan diri dan orang di sekeliling anda. Yang penting, ajak diri anda dan orang ramai berfikir.

Selamat membaca!

No comments: