Tuesday, April 24, 2007

Ini kisah benar. Berlaku sewaktu aku di Program Jatidiri dan Kepimpinan Negara di Cermas Agro park, Bentong. Kisah yang aku sendiri tidak menyangka akan berlaku. Ini bukan kisah palsu!

Amuk
Oleh Noor Azree B. Mohd Hanifiah


Sebetulnya aku sendiri tidak ingat malam ke berapakah peristiwa ini terjadi. Pelik. Tapi memang benar-benar terjadi. Betul.

Di sana aku sudah lama perasaan akan kelibat dia di situ. Betul-betul di bawah pokok yang sedikit rendang di tepi padang. Dalam cuaca senja begini dengan riak wajah yang semacam ada sedikit kerisauan sudah tentu menimbulkan tanda tanya bagi sesiapa yang melihatnya. Ah, tak mengapalah mungkin dia ada perkara sendiri yang ingin dibuatnya. Lantas aku pun masuk ke bilik seusai mengahabiskan makananku pada senja itu.

Selang beberapa minit kemudian, tidak sempat aku melabuhkan punggung di atas katil, tiba-tiba suasana menjadi sedikit kecoh.

“Kem Komandan minta semua berada di tengah padang sekarang!” terdengar suara sedikit menjerit memanggil dari bilik ke bilik. Seakan suatu perkara besar telah berlaku.

“Ada apa dia panggil tiba-tiba begini, Mat? Menyusahkan orang betul la. Mandi pun tak lagi ni. Maghrib pun dah masuk.” Ujar seorang peserta yang duduk sebilik denganku. Wajahnya menimbulkan sedikit ketidakpuasan.

“Ah, aku pun tak tahu. Kita pergi tengok sajalah. Dengar kata petang tadi ada seorang budak pengsan meracau-racau.”

Langit makin gelap, dan aku dikumpulkan bersama beberapa peserta lain di padang. Ada suatu perkara ingin diselesaikan malam itu juga. Hal besar mungkin.

“Dengar sini! Seperti yang kita sedia maklum, kita semua telah naik bukit pada pagi tadi dan turun semula dengan selamat. Tapi, ada di antara kamu semua yang berbuat perkara yang tak sepatutnya sepanjang perjalanan kita pagi tadi. Saya nak kamu semua berlaku jujur malam ini! Seorang rakan kita sudah pengsan petang tadi angkara ‘makhluk’ itu marah-marah! Siapa yang ada ambil benda-benda pelik di puncak bukit itu, mengaku! ‘Makhluk tu beritahu ada barang mereka telah dicuri dari atas. Pertamanya, sehelai daun yang bertulis kalimah ‘ALLAH’. Kedua, batu yang sedikit berkilauan. Saya tak pasti bentuknya bagaimana tetapi pasti yang mengambilnya sedar!” Suaranya agak perlahan tapi mampu didengar oleh semua peserta di tengah padang tersebut. Tegas.

“Err.. er.. Saya, tuan! Saya ada mengambil sehelai daun,” dengan suara sedikit bergetar seorang peserta mengaku.

“Bagus. Ketiga, siapa yang hisap rokok semasa mendaki bukit tadi, minta keluar ke depan sekarang! Saya dah pesan banyak kali kepada kamu. Tempat orang jangan dibuat sesuka hati!”

Beberapa orang peserta keluar ke depan. Mungkin tidak sesuai aku sebut beberapa kerana jumlahnya agak ramai juga yang merokok.

“Akhir sekali saya nak ingatkan! Malam ini ‘makhluk’ itu berjanji akan datang lagi sebelum masuk waktu Isya’. Saya nak yang terlibat mengambil benda-benda pelik jumpa saya selepas ini. Mungkin ada yang tak mahu mengaku sekarang, tapi sebelum ia buat kacau lagi…..”

Tidak semena-mena seorang peserta lelaki yang berdiri di sebelah aku tiba-tiba tumbang. Pengsan. Semua yang di padang terkejut. Riuh. Aku sedikit tergamam seketika sebelum menolong merebahkan badannya.

“Sekarang semua boleh kembali ke bilik masing-masing!”

Sebetulnya aku masih baru dengan perkara begini, di waktu program yang dikatakan menjanjikan keseronokan. Menurut kata urusetianyalah.

Cuma malam itu aku berasa sedikit gembira. Tanpa perlu diajak-ajak seperti malam-malam sebelumnya, tiba-tiba surau itu menjadi penuh. Faham-faham sahajalah. Masa berubah, macam kata orang tua, sekali air bah, sekali pantai berubah. Ada yang menjadi lebih syaitan dan ada yang menjadi lebih malaikat. Cuma malam itu, seakan malaikat-malaikat turut tersenyum.



P/s: Akan disambung esok. Nanti-nantikan. Cuma elok saya katakan peristiwa besar berlaku pada malam itu. Ya, sangat besar! Perhimpunan yang ‘di atas’ dan yang ‘di bawah’.

6 comments:

Anonymous said...

cepat2 sambung....

Azree MH said...

sat la. Belum malam lagi ni.

Anonymous said...

wahhh...tringat kesah lama...bleh masukkan dalam koleksa kisah benar ni...azree jangan lupa msukkan skali wtak aku....ingat tak peristiwa kat surau...bdak dkat ngan wawa tu...aku yang pgang dia tau..pegang kaki je laa....time tu aku tgk muka wawa pucat...ni sah kes takut...tapi dia still maintain jee...control ayu laa konon....hahaha...satu lagi....buat rujukan ko....waktu 'benda' tu nak kuar aku betul2 dkat dgn bdak tu...terkejut aku...6 org pegang dia sorang...meraung2....eeeee seram siot......tapi sebelum tu aku nampak dia tercungap2 cam ada benda nak kuar dari mulut dia...cam alien yang beranak ikut mulut......oppssss terlepas ckap plak...sapa tak cukup umur lg jangan baca yee....dada dia naik cam ada org tolak dari blakang je....tiba2 dia menjerit..terkejut monyet aku...automatik aku berundur ke belakang....huhuhu...tak bleh tido aku malm tu...mcm2 terbayang malam tu..aku rasa ada benda je dekat2 nagn aku....mmg laa coz ko tido tepi aku...tapi tah laa..aku btul2 rasa seram n taknak bukak mata...takut2 bila aku bukak mata..bukan ko yang aku nampak tapi.........paham2 lah yeee...k lah slamat menulis....

Azree MH said...

Ada beberapa sms dan YM saya terima menanyakan kebenaran kisah ini. Jadi lihat, kisah ini memang benar-benar berlaku. Tarikhnya sekitar 7-16 April 2007.

Mudzil said...

hoho..gaya seorang penulis..

azman said...

salam..sy pernah sertai gak program tu...PJKN yg kat cermas nie utk dak sekola daerah gombak kan?? mmg sy ad tahu ttg cerita nie...YaAllah..Tuhan itu Maha Kaya