Tuesday, April 03, 2007

Al-Aqsa Yunadiikum!!


PALESTIN KINI MILIK YAHUDI?

Yahudi : ini janji Tuhan untuk bangsa Yahudi !
Islam : ini adalah kota suci yang telah Rasulullah diisrakkan dan dimikrajkan ke langit!

DAN..SIAPAKAH YANG LEBIH BERHAK?

Mencari kebenaran sebegini bukanlah mudah.Menentukan siapakah yang berhak bukanlah sekadar laungan “Palestin ini milik kami!” mahupun bagi Yahudi, Kristian ataupun Islam. Namun,hukum alam bila kita mengatakan hidupnya masa kini kerana sejarah masa lalu. Maka, pengembalian pada sejarah Palestin sendiri harus dikaji untuk menentukan agama manakah yang lebih berhak memiliki Palestin tanpa taksub pada mana-mana kaum, agama dan bangsa. Di sinilah peranan PBB, UN dan OIC, untuk bertindak dengan lebih pandai dalam membuat keputusan yang lebih matang dalam menyerahkan Palestin sepenuhnya pada yang berhak.

HAK UNTUK PULANG “RIGHT OF RETURN”

1) Adakah benar kepulangan Yahudi adalah janji Tuhan Yahweh kepada mereka? Lantas mereka juga mendakwa merekalah penduduk asal Palestin berikutan sejarah Nabi Musa dahulu. Jika dilihat pada sejarah, Bani Israel (Yahudi) enggan berhijrah bersama Nabi Musa ke tanah suci Baitulmaqdis dan yang keduanya, diserang Nebuchadnezar pada tahun 586 S.M, dan ditawan menjadi hamba abdi Babilon, mereka juga pernah menolak tawaran Raja Cyrus untuk pulang ke Palestin. Oleh itu, adakah benar mereka ini berjuang atas dasar agama atau politik dan ekonomi semata-mata?

2) Seorang pengarang buku The 13th Tribe,Arthur Kostler mengatakan terdapat 2 golongan Yahudi iaitu Yahudi Ashkenazi yang berasal dari Eropah, Rusia, Eropah Barat, Amerika,dan Amerika Selatan. Mereka ini adalah bukan daripada golongan Yahudi asal dan mereka inilah yang mengasas gerakan Zionis. Manakala golongan yang kedua adalah Yahudi Shepardi yang berasal dari Iraq, Yaman, Maghribi dan Negara-negara Arab yang berdekatan termasuk Afrika. Mereka ini adalah golongan Yahudi asal yang menentang kepulangan Yahudi ke Palestin mengikut apa yang dijanjikan Taurat. Sekaligus mereka melabelkan Gerakan Zionis adalah gerakan Yahudi ‘murtad’.

3) Terdapat Organisasi di luar Israel, Naturei Karta, daripada golongan Yahudi Ortodoks yang berpegang dengan ajaran Yahudi yang sebenar sangat menentang gerakan Zionis. Menurut mereka akidah sebenar Yahudi selepas mereka diusir dari bumi Palestin di zaman Nebuchadnezar, mereka tidak lagi dibenarkan pulang ke Palestin sehinggalah kemunculan Messiah di akhir zaman dan membawa mereka pulang dalam keadaan aman tanpa peperangan. Menurut mereka juga, Yahudi dikeluarkan dari Palestin adalah kerana dosa-dosa mereka dan merupakan siksaan daripada Tuhan. Mereka seharusnya mengambil pengajaran dan memperbaiki kesilapan masa lalu.

4) Doktrin Gerakan Zionis sandaran mereka terhadap agama dan kitab suci mereka adalah amat tidak berasas dan amat goyah. Jadi, tidak hairanlah mengapa pada penghujung hayat Herzl(Pengasas gerakan Zionis) tiba-tiba mengubah pendiriannya untuk menubuhkan Erezt Yizrael(Negara Israel) di Ghana pula. Jika suruhan agama ini adalah kudus seperti yang didakwa Zionis, mengapa boleh bertukar-tukar tempat pula. Hanya manusia yang waras dapat memikirkan betapa Gerakan Zionis ini boleh hancur pada bila-bila masa sahaja!

BAGAIMANA PULA DENGAN HAK MUSLIM PALESTIN?

Sejarah telah membuktikan bahawa bangsa Kan’an adalah bangsa pertama yang menduduki Palestin sejak 4500 tahun dahulu. Apabila Islam muncul, majoriti penduduk Palestin memeluk Islam dan mengadaptasikan Bahasa Arab sebagai bahasa utama mereka sehinggalah bermulanya penaklukan kuasa Islam ke atas Palestin pada tahun 15H hingga sekarang. Bahkan bangsa Yahudi hanya memerintah selama 4 kurun sahaja iaitu dari tahun 1000 hingga 586S.M, sedangkan penduduk asal Palestin terus kekal di situ. Kemudian, kerajaan Islam pula memerintah secara terus-menerus selama 1200 tahun(636-1917M) namun cuma terdapat gangguan daripada pemerintahan Salib selama 90 tahun dan selepas itu Islam terus bertapak di Palestin.

Peristiwa Israk Mikraj seterusnya telah mengukuhkan lagi bukti bahawa Palestin itu milik orang Islam. Peristiwa agung ini telah menunjukkan bahawa ini adalah amanah Allah kepada RasulNya yang tercinta dan kaum muslimin untuk memelihara kesucian kota ini. Selain itu juga. Perjanjian Umar atau lebih dikenali sebagai Al’Ahd al-Umari atau The Covenant of Umar telah menyatakan pengiktirafan Kristian terhadap Umat Islam dan mereka sendiri meminta Umar agar tidak membenarkan Yahudi tinggal di Baitulmaqdis. Secara jelasnya di sini,Islam adalah lebih berhak memiliki Palestin dan Yahudi harus menyedari hakikat bahawa kewujudan mereka di Palestin tidak langsung diiktiraf oleh sejarah!

Oh palestin..
Nantikan Khalid
Nantikan umar
Nantikan Qutz
Nantikan salahuddin
Dan aku..
Sampai bila harus menanti..
Ibarat laut hilang masinnya
Ibarat Furat henti alirnya…

“ SEJARAH TELAH BERKATA….HANYA MATA DAN HATI YANG TERTUTUP TIDAK DAPAT MELIHAT….”


Rujukan : Peluru lawan Batu, Konflik Palestin & Israel, Ustaz Maszlee Malik.
oleh Nurul 'Izzah Zainol

1 comment:

Mudzil said...

nice blog indeed..=)

anyway, i've moved to my new blog -->mudzilosama.blogspot.com

feel free to leave any comment there..=)