Thursday, April 26, 2007

Kurus-kurus?

Semalam ibu angkatku menelefonku bertanyakan khabar. Suaranya sedikit gembira mungkin. Aku pula sedikit terharu. Hehe. Sebab aku belum berkesempatan menelefonnya. Selepas beberapa ketika bertanyakan hal tentang diriku sekarang, dia kemudian beralih kepada topik sebenar perbualan pada malam itu.


"Azree masih ingatkan tentang handset anak mak yang hilang tu. Mak nak minta maaflah kat kamu semua. Mak pun tak sanggup tengok barang-barang kamu digeledah sampai macam tu rupa." Sayu suaranya semasa itu. Pilu.


"Tak apa, mak. Kami tak kisah pun semua tu. Kami pun harap handset Basri tu ditemui semula." Aku cuba menenangkan perasaannya semula. Ibu mana yang mahu tengok anaknya dipersalahkan.


"Hari tu mak ada pergi jumpa seorang ustaz kat Bentong ni. Dia tu memang pandai sedikit dalam ilmu-ilmu agama ni"

"Oh, apa hasrat mak jumpa ustaz tu?" Aku cuba mencari kepastian.


"Mak pun tanyalah dia sama ada dia boleh kesan siapa yang mencuri handset anak mak tu."


"Erm.. Apa katanya mak?

"Dia kata orang yang mencuri handset tu ada di kalangan kamu berlima juga. Orang yang mencuri tu badannya kurus-kurus dan selalu duduk termenung. Kiranya paling senyap la antara kamu berlima,” suaranya sudah tidak sayu seperti tadi.


“Ramai juga yang kurus-kurus tu mak.”


“Mak tahu tapi dalam semua yang kurus-kurus tu ada yang paling senyap.”


“Er.. Saya ni tak biasa nak main teka-teka ni. Takut tersalah orang pula,” aku cuba untuk mengelak daripada diminta untuk meneka-neka sebegitu kerana bukan tabiatku suka menuduh orang.


“Tak apa Azree, yang pasti mak yakin bukan Azree yang buat”


“Alhamdulillah. Tapi kenapa pula mak boleh yakin macam tu sekali?”


“Sebab Azree tak tergolong dalam yang kurus-kurus tu.” Suaranya sedikit berseloroh. Dan aku turut tertawa.

P/S: Sambungan untuk cerita Amuk terpaksa ditangguhkan buat sementara kerana hatiku sendiri tak berasa tenang bila nak sambung cerita itu. Tapi memang aku akan sambungkan juga. Sebab cerita itu ada teladannya.

3 comments:

Anonymous said...

kurus2?kantoi gemuk..huhu

Azree MH said...

hoho.. Baru tadi pergi library STF..tolong bbdak ngemas.. Sempat gak tangan mencopet satu buku usman awang..lama terbiar kat situ..

Anonymous said...

hoho..
nsib baik..