Wednesday, June 20, 2007

Nota Usahawan Bidang Training 2

Ramai pula bertanya kepada saya bagaimana ingin memulakan bisnes training ini. Huhu. Letih menjawab kepada beberapa kawan dan akhirnya saya mengambil keputusan untuk menulis nota seterusnya lebih cepat. (Lain kali letaklah pertanyaan di ruangan komen itu. Bagi semua orang nampak dan boleh memikirkannya.)

Buat permulaannya biarlah kita tahu dahulu training jenis apa yang boleh dibuat dan bagaimana untuk membuatkannya menguntungkan kita dan juga menguntungkan klien. Bidang training ini ada banyak jenis. Orang gagap pun boleh menjadi trainer. Ini berlainan dengan bidang ceramah. Bidang ceramah lebih kepada one man show. Siapa yang pandai bercakap maka dialah yang akan selalu dipanggil ke sana sini.

Eheh! Jangan pelik pula bila saya kata orang gagap pun boleh masuk bidang training ini. Hehe. Tak percaya? Cuba tengok trainer bola sepak, tidak pun trainer masak-memasak. Tidak perlu bermulut banyak. Sebab tugas trainer adalah memberi skil bukannya sekadar bercakap-cakap.

Kita teruskan lagi nota saya semasa menghadiri bengkel tersebut. Bidang training terbahagi kepada dua jenis. Satu Hard Skill dan satu lagi Soft Skill.

Hard Skill adalah skil yang seseorang trainer itu berikan berdasarkan bidang yang betul-betul dia menjadi pakar di dalamnya. Sebagai contoh, mekanik kereta mewah mengajar cara-cara membaiki kereta-kereta mewah. Ada beberapa orang sahaja yang pandai membaiki kereta mewah. Jadi, mereka ini adalah pakar di dalam bidang mereka. Contoh lain, Seorang jurutera pendawaian mengajar cara pendawaian sesebuah rumah.

Soft Skill pula adalah skil yang seseorang trainer itu hanya perlu tahu sahaja. Itu sudah memadai. Tahu dan pandai melatih orang untuk belajarnya. Tidak perlu trainer tersebut menjadi pakar ataupun tidak. Ada seorang kawan saya pernah membuat training untuk beberapa orang ketua jabatan tentang building teamwork. Itu contoh paling mudah. Dia tidak perlu menjadi pakar tetapi tahu bagaimana untuk membina teamwork. Itu sudah cukup. Puan Ainon memberi contoh lagi mudah, "Kalaulah saya ingin buat bisnes training lagi, produk saya itu adalah 'Teknik-teknik memuji pekerja' yang akan diajarkan kepada semua ketua jabatan sektor awam."

Nampak mudahkan? Tetapi yang penting jangan kita ambil produk orang lain untuk dijadikan produk sendiri. Itu akan menjatuhkan reputasi seseorang trainer. Sebagai contoh, seseorang trainer itu datang ke satu bengkel training yang trainer lain anjurkan dan semua teknik, aktiviti dan latihan yang diberikan ditiru bulat-bulat.

Seeloknya, cuba buat latihan dan aktiviti sendiri. Dan lagi elok jika anda sudah menulis buku yang berkaitan dengan produk anda tersebut.

P/s: Nota akan datang berkenaan cara-cara untuk masuk ke pasaran training secara serius.

1 comment:

Raihan Mustafa KamaL said...

Memang pelik aku x leh letak komen kat cbox hang...Anyway nice entri...memang patut kot ko pertimbangkan tawaran PTS tu.. u gonna help others with that..seriously...