Sunday, June 24, 2007

Nota: Usahawan Bidang Training 3

Lama pula baru saya dapat menyambung kembali tulisan saya. Rasanya ini nota yang terakhir saya akan tulis mengenai usahawan bidang training(Takkan asyik nota ini je saya kena tulis. Banyak lagi perkara lain ingin ditulis).

Sektor Awam
Orang kata sektor kerajaan ini umpama kebun yang pagarnya terlupa dikunci. Maksudnya memang mudah untuk dimasuki dan memang banyak peluang-peluang besar di dalam sektor kerajaan ini.

Anda ada Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Kesihatan, Kementerian Kebudayaan dan macam-macam kementerian lagilah. Bak kata orang, banyak pilihan. Jadi, pilihlah yang mana anda inginkan.

Untuk memulakan bidang training ini, memang disyorkan anda memilih sektor kerajaan dulu sebagai permulaan kerana kerajaan memang ingin menolong rakyatnya.

"Tinggikah bayarannya?" Eh, tanya pasal bayaran pula. Jangan risau, kerajaan memang memperuntukkan dana terbesar untuk train orang-orangnya., ahli-ahli sukan dan sememangnya pekerja sektor kerajaan memerlukan skil yang betul. Barulah kerja semakin teratur.

Secara amnya, sektor kerjaan ini terbahagi lagi kepada beberapa bahagian. Tapi, buat masa ini biarlah saya berhenti setakat ini sahaja.

Sektor Swasta
Ini merupakan sektor yang susah untuk dimasuki kerana kebanyakkan syarikat swasta mempunyai trainer mereka sendiri. Mereka ada piawaian khas untuk memilih trainer mereka. Tapi, dengan teknik dan langkah yang betul kita masih boleh masuk lagi ke dalam sektor swasta.

Ada caranya, tapi biarlah rahsia. Hehe. Cukuplah setakat ini dahulu. Saya hendak kena siapkan sinopsis buku untuk Cik Rozita pula. Lama dia menunggu.

P/s: Cik Rozita, saya sedang merujuk kepada Puan Ainon dahulu untuk menulis buku tersebut.

No comments: