Sunday, June 03, 2007

Poligami: Kebaikan yang disembunyikan

Kadang-kadang saya berfikir apa hukumnya sengaja memberat-beratkan sesuatu perkara yang baik sedangkan Allah tidak pernah pula memberatkannya. Malah Allah memberikan berita-berita gembira bagi mereka yang melakukannya. Tapi inilah yang berlaku kepada sebilangan besar wanita apabila diajak berbicara tentang isu poligami.

Kebanyakkannya lantas mengeluarkan ayat seperti “Ingat senang ke nak poligami” atau “Bukannya lelaki tahu apa maksud berlaku adil” atau “Kena banyak belajar dulu tentang berlaku adil ni” dan bermacam-macam ayat lagi. Yang pasti semuanya tidak mahu menerima poligami tanpa mereka sendiri sedari. Dan yang saya pasti mereka sendiri pun tidak faham apa itu maksud berlaku adil kerana bila disoal balik ramai yang tergamam. Percaya atau tidak, cubalah sendiri ajak perempuan berbiacara soal poligami.

Jika dihayati, poligami sebenarnya memberikan banyak kelebihan kepada pihak wanita. Tidak perlulah berasa takut dengan perkataan ‘poligami’ kerana ia sebenarnya dituntut oleh agama.

Cuba fikirkan sekiranya seorang wanita itu berkata kepada suaminya, “Abang kalau nak kahwin satu lagi pun boleh.” Tapi si suami itu langsung tidak berkahwin lain lagi. Tidakkah itu sudah boleh menjadi bukti betapa si suami sayang kepada isterinya itu?

Apa yang ingin dibicarakan saya pada entri kali ini bukanlah untuk menceritakan kebaikan poligami kerana Allah sendiri seudah memberitakannya dalam Al-Quran. Tetapi apa yang ingin saya tulis adalah untuk menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh sesetengah orang iaitu tentang berlaku adil.

Adil yang dimaksudkan dalam berpoligami adalah adil dalam pembahagian. Contohnya, jika si suami bermalam di rumah isteri pertamanya selama tiga malam maka dia perlu bermalam di rumah isteri kedua selama tiga malam juga dan begitulah seterusnya. Bukannya adil dalam pembahagian kasih sayang kerana ia adalah perkara yang subjektif.

Jika si lelaki mencintai seorang isterinya lebih daripada isterinya yang lain, itu tidak mengapa. Siapa yang boleh mengukur kadar peratus cinta dan kasih sayang seseorang? Sila jawab bagi siapa yang ingin menentang.

Adil di sini juga termasuk dalam pemberian nafkah dan makan minum. Ini jelas disebutkan oleh Nabi Muhammad sendiri seperti yang telah dicatat oleh Mu’awiyah al Qusyairi, beliau berkata:

Aku bertanya kepada Rasulullah, ‘Wahai Rasulullah, apa hak isteri daripada seorang suami?’ Lantas beliau menjawab, ‘Engkau memberi makan kepadanya jika engkau makan. Engkau memberi pakaian kepadanya jika engkau berpakaian. Janganlah engkau pukul wajahnya, janganlah engkau mengaibkannya dan janganlah engkau meninggalkannya kecuali di dalam rumah.” (HR Abu Dawud)

Jelas, itulah yang dimaksudkan adil kepada setiap isteri. Bukannya adil yang si suami terlebih memberi kasih sayang kepada isteri yang satu lagi atau apa-apa sahaja yang bersifat subjektif atau yang tidak mampu si suami berlaku adil seperti berjima’.

Dan jelas lagi di sini bahawa Islam tidak pernah membebankan bagi sesiapa yang ingin berpoligami. Nabi Muhammad sendiri telah menunjukkan kepada kita contoh yang paling jelas dan paling mudah dalam berpoligami. Ingat lagi bagaimana hidup Nabi Muhammad? Hidup sederhana, tidak kaya dan tidak miskin. Adakah untuk berpoligami perlu jadi kaya? Jelas, Nabi Muhammad sendiri telah menjawabnya.

Oleh itu, nasihat saya kepada kaum wanita janganlah cuba memberat-beratkan isu poligami ini dengan menceritakan keburukan itu dan ini. Cuba anda nyatakan ayat mana yang Allah cuba menyatakan keburukan berpoligami.

Takut-takut kita yang asyik membebankan hak berpoligami ini tergolong dalam golongan antipoligami. Dan mufti sendiri telah mengeluarkan kenyataan bahawa sesiapa yang menyokong antipoligami boleh merosakkan akidah. (Moga kita dijauhkan daripada perkara tersebut.)

Cuba latih diri kita bila berbicara soal poligami mulakan dengan menceritakan kebaikan-kebaikannya dahulu. Kemudian barulah masuk tentang cara-cara untuk mencegah keburukan. Bukan sekadar mengatakan yang itu buruk dan yang ini buruk.

Di sini juga saya ingin mempromosi blog teman penulis saya iaitu www.fulijami.blogspot.com. Banyak info mengenai poligami ada di situ dan buku beliau(gambar di atas) akan keluar di pasaran tidak lama lagi. Dengar khabar beliau telah menyerahkan manuskrip buku tersebut kepada isteri beliau dahulu untuk diteliti.

Begitu indahnya bagi sesiapa yang menyokong poligami.

3 comments:

Anonymous said...

salamullah hi alaikum..
wah..nmpknyer pak cik dh mendahului tulis bab poligami nih..br nk tulis ...huhu.....i agree wif poligami..."SUNAH BAGI YANG MAMPU"..yang mampu saja ok!

Imran Yusuf said...

Terima kasih kerana promote blog dan buku saya. Semoga ia mendapat sambutan baik di pasaran.
Wassalam.

Azree Hanifiah said...

Ya Sheikh Alang. Kalau ada apa-apa kesilapan pada entri saya ini, mohon diberitahu. Takut-takut saya membawa ajaran sesat pula.