Wednesday, May 02, 2007

Sewaktu Aku Di UIA

Ini satu lagi kisah benar. Betul-betul berlaku depan mata aku sendiri! Memang tidak tipu. Ia adalah mengenai pelaburan internet. Bila dengar ayatnya macam dah masuk selangkah ke dunia saham tetapi sebenarnya bukan dan pelaburan internet dengan pelaburan saham memang jauh berbeza sama sekali. Ini kisah benar, harap anda dapat baca dengan teliti.

Aku pergi singgah ke bilik kawan. Biliknya hanya satu tingkat atas daripada bilikku yang berada di aras tiga. Sampai sahaja aku di sana, sedang berbual-bual dengan temanku itu tiba-tiba datang seorang lelaki berkopiah masuk. Memang aku sendiri kenal lelaki itu(Malas nak sebut). Alim juga orangnya, selalu pergi ke masjid dan ilmu agamanya juga memang tinggi. Dia duduk betul-betul berdepan dengan kami dan dia juga memang kenal dengan temanku yang tadi.

“Ni ana ada bawa artikel yang enta nak tengok sangat hari tu. Kita melabur ni untuk masa depan kita juga dan tak susah pun sebenarnya. Tak perlu cari orang bawah dan tak perlu susah payah jual barang. Cuma melabur je duit tu,” ujar lelaki tersebut mengganggu sedikit perbualan kami. Dan topik perbualanku dengan temanku yang tadi terhenti.

“Betul ke boleh dapat untung melabur ni?” Soal temanku itu sambil membaca artikel yang dibawa oleh lelaki tersebut.

“Ana dah 2 bulan join dan duit memang masuk je tiap bulan. Sebulan dia bagi pulangan 10%. Banyak tu. Contohnya enta melabur RM 80. nanti dapat RM8 setiap bulan. Tu baru melabur sedikit. Cuba kalau melabur RM500 ke tentu lagi besar pulangannya,” Terang lelaki tersebut bersungguh-sungguh.

“Ha, Azree. Nak join sekali tak?” Soal temanku itu kepadaku yang sedari tadi duduk melihat saja.

“Hehe. Malas aku nak terlibat. Tak nampak lagi faedahnya,” aku cuba menyelamatkan diri daripada diajak lagi. Memang perkara yang tidak dikaji dulu lebih baik jangan masuk.

“Adeh. Kan ana dah bagitahu banyak faedah tadi, Azree.” Keluh temanku yang tadi. Tapi keluhannya sampai di situ sahaja sebab dia tahu perangaiku yang memang tetap pada pendirian.

Kemudian, lelaki tersebut menerangkan tentang sistem matrix yang digunakan oleh pelaburan itu dengan penuh panjang lebar.

”Ah, tak pernah pun aku dengar ada sistem matrix dalam pelaburan.” getusku dalam hati.

“Tak apalah, nanti ana bagitahu enta lain kali. Tengah takde duit ni nak join REMNO ni.” Tiba-tiba temanku yang tadi itu tidak jadi juga untuk ikut melabur. Dia memberikan alasan yang cukup baik untuk mengelakkan daripada terus dihasut lagi.

“Ok, tapi nanti kalau dah rasa nak join, boleh contact ana. Bila-bila masa pun boleh. Azree pun sama.” Ujar lelaki tersebut sambil mengemas barangnya.

Rasanya perbualan itu berlangsung hampir 45 minit dengan penerangannya yang bersungguh-sungguh.

Inilah yang pernah saya sendiri lihat, saya dengar dan perhatikan. Dah 3 kali orang ajak saya masuk skim pelaburan macam itu dan setiap kali itulah saya menolaknya. Dan ketiga-tiga yang mengajak saya itu semuanya orang yang kuat pada agamanya. Kopiah tak lekang di kepala. Pelik tapi memang benar dan itulah realitinya masyarakat kita. Hendak kaya tapi tak mahu berusaha, tak mahu mengkaji dahulu.

Biarlah saya beritahu di sini yang skim-skim pelaburan di internet seperti REMNO, Em-Pay, AB Fund dan sebagainya adalah haram. Itu kata mufti! Dan kata saya pula, ia adalah skim yang menipu. Tak percaya? Ok, saya akan tunjukkan bagaimana ia menipu. Saya bukan orang yang menghafal hadis-hadis, jadi hujah saya adalah berasaskan kajian yang bermoral dan realiti.

Skim-skim pelaburan internet yang berkembang pesat hari ini semuanya adalah Ponzi scheme. Apa pula maknanya dengan Ponzi ini? Ok, anda boleh rujuk maknanya di internet tetapi lebih senang saya mudahkan anda faham dengan beri beberapa contoh mudah.

1) Semua skim Ponzi akan menggalakkan 'pelaburnya' merekrut 'pelabur' baru, kerana itulah cara utama mereka mendapatkan wang baru. (Itulah yang saudara sedang lakukan sekarang dengan meminta saya melabur diskim ini.) Tanpa 'pelabur-pelabur' baru, skim tersebut akan berkubur dengan cepat.

2) Pulangan yang dijanjikan adalah 10% (atau lebih) sebulan, yang bermakna 120% setahun! Pelabur-pelabur world class seperti Warren Buffett dan George Soros pun 'hanya' memberi pulangan 20 - 34% setahun! Adakah masuk akal orang yang tidak pernah dikenali dapat memberikan pulangan yang sebegitu tinggi? Kalau betul pula, sudah tentu semua media di dunia termasuk CNN, Fortune dan Forbes akan memberi liputan yang menyeluruh kepada pengurus dana tersebut. Kenapa tak ada? Takkanlah media dunia (yang tahu semua pelaburan lain) begitu buta dan tidak pernah mendengar pulangan yang sebegitu hebat?

3) Adakah masuk akal yang pelaburan yang baru dibuat satu bulan sudah boleh mendapat pulangan 10% bulan berikutnya? Semua pelaburan, termasuk yang paling untung sekalipun, memerlukan masa. Kalaulah 'pengurus' dana itu betul melaburkan wang dalam forex, hedge funds dan sebagainya, pelaburan tersebut pun tidak membayar hasilnya lepas satu atau dua bulan. Jadi kalau 'pengurus' sendiri tidak dapat hasil pulangan, macam mana dia hendak bayar orang lain? Dari mana datangnya wang tersebut?

4) Anda mendapat pulangannya kerana wang itu datang daripada pelaburan orang-orang yang baru masuk dalam skim tersebut. The money is being recycled. Just as your 'investment' is being used to pay others before you. Situasi ini mungkin akan bertahan satu, dua atau tiga tahun, tetapi apa yang pasti ialah ianya akan berkubur juga apabila tiada 'pelabur' baru. Apabila ia berlaku, anda akan kehilangan semua wang anda.

5) 'Pengurus' dana hanya menyebut forex, hedge funds, kommoditi dan lain-lain (to impress people who wants to be impressed) tetapi tidak menerangkan dengan terperinci tentang pelaburan-pelaburan tersebut. Siapa pun boleh sebut-sebab cakap saja.

6) Anda sendiri baru sebulan membuat 'pelaburan' (ehm, ehm) dalam skim tersebut. Adakah itu bermakna anda seorang pakar dalam pelaburan dan orang lain yang tidak melabur dangkal?

7) Semua 'pelabur' skim Ponzi akan berkata "Cuba dulu. Sikit saja. Belum cuba, belum tahu." Jawapan saya: Kenapa nak cuba jika kita tidak tahu hujung pangkal benda itu?




Rujukan dan dipetik daripada: Azizi Ali, Penulis buku best seller Jutawan Hartanah.

4 comments:

NJ said...

stuju! stuju!
hehe ^__^ mekaceh

Anonymous said...

salam..baru pertama kali menjejakkan kaki..jazakaLlahu khayr ats info y diberikan.. baru faham,dan baru tahu~jzkk

Azree MH said...

Sekadar info yang saya petik daripada Azizi Ali. Sebab ada yang tidak puas hati bila mufti hanya menyebutkan haram.

Nah! Sekarang pakar kewangan sendiri telah menunjukkan lompan-lompang dalam empay, remno dan adik-beradiknya.

Pemikir 21 said...

apa barang pelaburan internet..dapat dosa jek..main kad pokemon lagi baik daa..

adeh..merepek lak ak:P